آخرین قیمت مصالح ساختمان/ گرانی ساخت و ساز را راکد کرد

تغییر مداوم قیمت فولاد و مصالح ساختمانی، بخش ساخت و ساز را به رکود کشانده است. با وجود آنکه بر اساس اعلام نمایندگان مجلس، قیمت سیمان در محل تولید ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان باید به دست مصرف کننده برسد هم اکنون نرخ سیمان در بازار آزاد ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان تعیین می شود و عمده سود به جیب دلالان می رود.

از سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸ تا سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ قیمت هر کیلوگرم میلگرد از حدود ۶۱۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. قیمت هر متر مکعب بتن نیز از ۲۲۰ هزار تومان به ۳۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. نرخ شاسی تیرچه که در سه ماهه چهارم سال گذشته کیلویی ۷۹۰۰ تومان بوده به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. دستمزد اجرای اسکلت، متری۹۰ هزار تومان بوده که هم اکنون متری ۱۲۰ هزار تومان شده و هر عدد یونولیت که قیمت آن در سه ماهه چهارم سال قبل ۳۰ هزار تومان بوده به ۸۰ هزار تومان رسیده است.

گفته می شود در حال حاضر تولید سیمان ۱۸ میلیون تُن مازاد نیاز کشور است اما سه مولفه موجب افزایش قیمت این کالا شده است؛ نخست رشد بهای پاکت سیمان که از جنس پروپیلن بوده و تولید آن وابسته به پتروشیمی است. دومین مولفه اثرگذار در قیمت سیمان افزایش هزینه حمل و نقل و سومین عامل به فضای سوداگرانه برمی گردد.

قیمت سیمان در حالی طی ماههای اخیر روند رو به رشدی داشته و هم اکنون با هزینه های حمل حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد که در هفته های گذشته قیمت سهام سیمان و فولاد در بورس کالا کاهشی بوده و نمی توان عرضه مصالح ساختمانی در بورس را علت اصلی نوسانات قیمت این کالاها عنوان کرد.

سازندگان مسکن می گویند تا زمانی که نرخ مصالح ساختمانی به ثبات نرسد ریسک اجرای پروژه های ساختمانی به قوت خود باقی است. مطابق آمار، ساخت و ساز در شهر تهران نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۷۶ درصد کاهش یافته است. کاهش عرضه واحدهای مرغوب در بازار مسکن منجر به فشار تقاضا و افزایش قیمت شده و این در حالی است که چشم انداز روشنی مبنی بر ثبات نرخ مصالح ساختمانی و به تبع آن برآورد هزینه و فایده تولید مسکن وجود ندارد.

بنا به گفته بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از آنجا که بهای سیمان بر قیمت تمام شده تولید مسکن تاثیر مستقیم دارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به این موضوع به صورت جدی ورود کرده و از فعالیت سوداگران در بازار جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی در تولید سیمان در کشور وجود ندارد و تولید مازاد نیاز است، ادامه داد: زمینه صادرات سیمان وجود ندارد و دلال بازی موجب شده قیمت سیمان همانند فولاد بیش از نرخ مصوب افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *